Friday, February 27, 2009

Danish vs Daniel 2(Dendam)

“Jiha!Dengarlah dulu apa yang saya nak cakap ni”laung Danish Riffqie dari jauh.

Kali ini Najiha Balqis berhenti dan menguatkan semangatnya untuk berdepan dengan Danish Riffqie.

“Jiha,kenapa ni?Sejak kematian….”Ayat Danish Riffqie tergantung.
“Stop saying about Ilya.If it wasn’t you changed your identity,Ilya is not gonna dead.She will be here with me!Right here!Right now!”tengking Najiha Balqis.Titik-titik mutiara jernih menitis di pipi Najiha Balqis buat kesekian kalinya.
“Jiha…Please…I need you..I love you.”rayu Danish Riffqie tidak menghiraukan keadaan sekelilingnya.
“You don’t know anything about love!You are selfish!”marah Najiha Balqis lagi.Emosinya sangat terganggu.Dia berlalu pergi.

Tanpa disedari,ada dua pasang mata sedang memerhati dari jauh.


~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~



“Here is our new students.Erin and Afi.”terang Prof Linda.Prof.Linda seorang yang cantik.Kulit hitam manis.Wajahnya persis Vanida Imran.

“Hi semua.Nama saya Erin Adriana.I’m 16.Boleh panggil Erin.”ringkas sahaja perkenalan diri dari Erin Adriana.
“Hey guys.I’m Afi Adrian.I’m 16.Panggil Afi.Erin is my twins”terang Afi Adrian pula.

“Go take your sit Afi and Erin”arah Prof.Linda.Afi Adrian dan Erin Adriana hanya menurut.
Afi mengambil tempatnya disebelah Danish Riffqie manakala Erin mengambil tempat disebelah Najiha Balqis.

“Ok class.Please send your account assignment”,arah Prof.Linda.

Semua pelajar menghantar tugasan seperti yang diarahkan.

“Danish!Why are you sending your law assignment?”soal Prof.Linda sambil tergelak kecil.Danish yang sudah duduk di tempatnya tersenyum malu lalu bangun menghantar tugasan account.

Aku dibius cinta…Cinta mu yang tak ada tandingan..
Tiba-tiba bunyi telefon bimbit berdering.

“Sorry,it’s my phone Prof.Linda”Afi Adrian meminta maaf.

“Please silent your phone.All of you!”arah Prof.Linda tegas dalam lembut.



~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~


Apabila Najiha Balqis masuk ke dalam kelas undang-undang,dia terlihat sekuntum ros putih dan sampul surat berwarna merah jambu di tempatnya.Dengan teragak-agak Najiha Balqis mengambil juga bunga dan surat itu.Setelah membaca isi kandungan surat itu.Tanpa teragak-agak,Najiha Balqis mencampakkan bungan dan surat itu ke dalam tong sampah.Danish Riffqie memerhatikan dengan perasaan sedih bercampur kecewa.


‘Sampai hati awak buat saya macam ni Jiha’ getus hati Danish Riffqie.

‘Maafkanlah saya Danish.Saya tidak tahu dimana untuk saya mencari kemaafan untuk diri awak’kata-kata Najiha Balqis tidak dapat diluahkan.



~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~



“ARGH…..!!!”jeritan seorang perempuan yang kedengaran didalam ketakutan disedari oleh Danish Riffqie dan Najiha Balqis.

“Kenapa ni?”soal Danish Riffqie dan Najiha Balqis serentak apabila tiba di hadapan pintu tandas wanita.Kelihatan badan Erin Adriana diselaputi dengan darah.Pelajar yang menjerit itu masih kaku berdiri disitu.

Danish Riffqie dengan pantas meluru kearah Erin Adriana bagi memastikan keadaan pelajar itu.

“Jiha!Call the police and the ambulance imeediately!”arah Danish Riffqie.
Tanpa banyak bicara Najiha Balqis mengeluarkan telefon bimbitnya.



Lima belas minit kemudian polis dan ambulans tiba di perkarangan sekolah.Ketika itu Erin Adriana masih tidak sedarkah diri.Dia ditikam dibahagian bahu kanannya.



~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~



“Green Planet News.Seorang pelajar dari sekolah terkemuka di Green Planer didapati ditikam dibahagian bahu kanannya.Beliau masih tidak sedarkan diri dan kini sedang dirawat di Speacialist Hospitan Green Planet.Mari kita bersama-sama mendoakan kesihatan untuk pelajar tersebut”pembaca berita Green Planet melaporkan.

Danish Riffqie pula masih berfikir tentang tragedy yang menimpa itu.Dia pasti ada sesuatu misteri disebalik kecederaan Erin Adriana.Danish Riffqie mematikan tv dan mencapai jaketnya.Dia keluar dari pangsapuri milik bapanya.


Ketika Danish Riffqie tiba di tempat kejadiaan dimana Erin Balqis ditembak.Dia terlihat kelibat seseorang yang sangat dikenalinya.

“Jiha?”soal Danish Riffqie setelah merapatinya.

Najiha Balqis mendongak kemudian tunduk kembali untuk mencari bahan yang boleh dijadikan bukti.

“Jiha,saya tolong awak ye?”soal Danish Riffqie lembut.
Najiha Balqis mengangguk.


“Danish,cuba awak tengok ni.Kesan tapak kasut.”panggil Najiha Balqis.
“Jiha,memanglah ada kesan tapak kasut.”jawab Danish Riffqie tidak endah.
“Waktu kejadiaan dianggarkan pada 5 petang.4:55 petang pula adalah waktu mencuci tandas.Tidak mungkin lantai yang kering akan menyebabkan kesan tapak kasut yang terang begini.Dan,kenapa pihak polis tidak memanggil pasukan forensic?”terang Najiha Balqis panjang.

“Mungkin juga kerana ini bukan kes pembunuhan.Kes ini juga sebenarnya sudah ditutup oleh pihak polis.”kata Danish Riffqie sambil melepaskan keluhan berat.
“Kes ditutup?Pelajar dicederakan dan pihak polis tidak menghiraukannya.Mungkin lepas ini akan ada pelajar yang akan tercedera.”Kata Najiha Balqis dengan nada tidak puas hati.
Danish Riffqie hanya menjogketkan bahunya.



~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~@~


“Let….me…go…”pinta seorang perempuan terputus-putus dan kemudian pengsan.


“Jiha!!”Danish Riffqie terjaga dari tidurnya.
“Asstaghfirullahhalazim”ucap Danish Riffqie.

Hatinya kuat mengatakan yang sesuatu yang tidak diingini sedang berlaku pada Najiha Balqis.Danish menukar pakaiannya dan pergi ke sekolah.Dia ingin memeriksa jika sesuatu sedang berlaku.


“Akhirnya..Dendam kita terbalas jugakan Afi”suara seorang perempuan berkata.
“Ye Erin.Akhirnya!Dendam kita sekeluarga akan terbalas.”kata Afi pula.

‘Ya Allah!Afi dan Erin dalang semua ini?’getus hati Danish Riffqie.
Kini dia bertekad untuk menyelesaikan misteri ini malam ini juga!


Danish Riffqie pergi ke setiap bilik.Dia terdengar seperti suatu suara sedang meminta pertolongannya.Danish Riffqie tiba jua didepan pintu yang kedengaran sayup-sayup suara.Danish Riffqie cuba membukanya.Tetapi tidak berjaya.Dengan segala kudrat yang ada,Danish Rffqie menendang pintu itu sekuat hatinya.Usahanya ternyata berjaya.Kelihatan Najiha Balqis sedang memandang kearahnya dengan mulut,tangan dan kaki yang diikat.Danish Riffqie membuka ikatan itu.

“Danish,ini semua kerana…”kata-kata Najiha Balqis dipotong.
“Dendam!”kata seseorang dengan suara yang lantang.
“Dendam apa Afi?”soal Danish Riffqie.
“Dendam kerana telah membunuh ayahku”jawab Erin Adriana pula.
“Ayah?”soal Najiha Balqis bingung.
“Ilya Natasha.Dia yang menyebabkan ayah aku dibunuh.”marah Afi Adrian.
“Ilya Natasha dah mati.Jangan kau kaitkan dia di dalam hal ini Afi!”marah Najiha Balqis pula.
“Dendam terhadap korang pula yang belum kami tebus”kata Erin Adriana dengan angkuh.
Air mata Najiha Balqis mula menonjolkan dirinya apabila isu Ilya Natasha dibangkitkan.

“Qis,simpan airmatamu itu.Jangan keluarkannya disaat ini”bisik satu suara.Najiha Balqis pandang keliling dan terlihat Ilya Natasha sedang tersenyum padanya.Najiha Balqis membalas senyuman itu.

Danish Riffqie masih bertikam lidah dengan Erin Adriana dan Afi Adrian.

“Erin,Afi perlukah dendam itu?Sedangkan kesalahan itu bermula pada ayah kalian.Dia memulakan bisnes pil haram.Dan tidak takut kah kamu kepada mati?Tak takut kah kalian pada Allah?”Najiha Balqis tiba-tiba mencelah.
Bagaikan sesuatu yang telah menyedarkan Erin Adriana.Dia terduduk dan menangis.Dia tahu kesalah bermula pada ayahnya sendiri.Akibat dihasut oleh abangnya untuk membalas dendam.Dia hanya menurut sahaja.
“Maafkan kami Balqis,Danish.”kata Erin Balqis dengan tiba-tiba.
“Erin!Apa yang kau cakap ni?Diorang yang menyebabkan kematian ayah.”hasut Afi Adrian lagi.
“Jangan bergerak kami polis!”dengan tiba-tiba beberapa orang polis datang ke situ.
Afi Adrian kaku berdiri.Dia membenarkan dirinya dibawa.Begitu juga dengan Erin Adriana.


Tindakan Danish Riffqie sungguh bagus.Dia sudah siap menelefon polis terlebih dahulu.Tikaman yang ada pada bahu Erin Adriana adalah tikaman daripada Afi Adrian untuk membalas dendam.Erin Adriana dibebaskan.Afi Adrian pula ditempatkan di sekolah budak nakal.Serta,memasuki kumpulan penjenayah juvana.

Hubungan Danish Riffqie dengan Najiha Balqis tidak sedingin dulu.Mereka mula berbaik walaupun tiada istilah teman istimewa bagi mereka…



TAMAT….





~Maaf sgt2 kalau cerpen yang nie tak bagus...

:minimo_43:sokongan anda amat dihargai~



yang mencari idea...
Dina
:minimo_13:

3 comments:

miera_nasako said...

dina,nih encem but setia...guner mira punyer

besh cerpen nih...but kekeadang ader raser cam ayt terggantung

n some error mistake

like some words missing

i hope u will alwayz sucess..after this,what the tittle of a new cerpen???

gemini girlz said...

>>kimi


Thanks for the coments.
I'll try to do better than this.
The next cerpen...
Ada byk but x tau nak post yg mner...ehehe

Fifiey said...

Dina ni memang pandai berimaginasi-lah!!!
Hehehehe...

Fatin SSB